Hoe snel kan ik mijn EV auto laden?

Zo snel mogelijk je elektrische auto kunnen laden. In principe is die wens aanwezig bij elke EV-bezitter. Daarbij komen echter aspecten om de hoe als: wat zijn de meerkosten? Wat kan de elektrische auto maximaal aan? Is het eigenlijk wel echt nodig sneller te laden? Waarvan hangt elektrisch kunnen snelladen af, waar kan dat en wat is er voor nodig? En hoe snel kun je een auto überhaupt opladen?

De snelheid van laden. Om te beginnen: wat wordt hiermee precies bedoeld? De laadsnelheid wordt aangeduid in kWh, ofwel Kilowattuur. Laden met 32A (via één kabel-ader, ofwel via 1 fase) betekent laden met 7,4 kWh. Laden met 16A duurt twee keer zo lang en betekent laden met 3,7 kWh. Kan de auto 3-fasig laden met 32A? Dan gaat dit drie keer zo snel dan 1-fasig 32A laden: 22,2 kWh (3 x 7,4).

De totale laadtijd hangt - behalve van de laadsnelheid - onder andere af van de capaciteit van de accu. En van deze essentiële factor: het maximale amperage waarmee de auto überhaupt kan worden geladen. Dit maximum van de interne laadapparatuur verschilt per merk, vaak ook per model. Daarnaast kan dit maximum alleen worden bereikt met een laadstation en laadkabel met een capaciteit die op deze snelheid van laden is berekend.

Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur. Voor het kunnen snelladen moet de auto echter wel geschikt zijn.

Verder kan de snelheid van laden afhangen van factoren als de staat van de auto-accu en de temperatuur. Verder verloopt het laden van de accu tot aan de eerste 80 procent sneller dan het verder volladen tot 100 procent (voor zover er niet nog een marge aangehouden wordt; zo zal de accu bij snellaadstations meestal opladen tot maximaal zo'n 80 procent).

Voordat u onnodig materiaal aanschaft zoals een laadkabel met extra capaciteit, is het raadzaam om eerst te weten welke snelheid van laden de auto aankan. De auto immers bepaalt - zoals gezegd - in eerste instantie het maximale laadvermogen. Let wel, minder snel laden - met een lager amperage - kan altijd. Het laadpotentieel hoeft dus niet altijd per se benut te worden.

Dan komt (vóór u een laadstation of laadkabel met extra hoge capaciteit zou aanschaffen) de factor: is sneller laden in uw geval wel echt nodig? Bepaal eerst voor uzelf hoe lang het laden mag en kan duren. Heeft u bijvoorbeeld altijd wel hiervoor een avond en nacht de tijd, dan maakt het niet uit of het laden nu in 4 uur is gebeurd, in 8 uur of misschien nog wel iets langer.

Bepaal dus eerst hoe snel u uw elektrische auto maximaal wilt kunnen laden. Bent u veel onderweg en maakt u veel kilometers, dan is tussendoor sneller kunnen laden, ook thuis, wél van belang. Bekijk vervolgens met welk laadvermogen u deze snelheid - lees: laadtijd - kunt bereiken. 

Stel:
U heeft een Renault ZOE R90 Entry met een 25,9 kWh accu en deze auto kan laden met 3 x 32A (7,4 kWh). De auto kan dus worden geladen met 22,2 kWh (3 x 7,4 kWh) per uur. Het volledig opladen vanaf helemaal leeg zou dan bereikt zijn na ongeveer 70 minuten (25,9 / 22,2 = 1,16 uur). Maar stel, u koopt een laadstation met een vermogen van 3 x 16A, de helft van het maximum laadvermogen van de auto. Het laden duurt nu tweemaal zo lang, dus 2 x 70 = 140 minuten. Is dit nog altijd snel genoeg, dan kunt u prima kiezen voor een laadstation met minder vermogen. Dat bespaart extra kosten van verzwaring, honderden euro's per jaar besparen aan vastrecht én scheelt vele euro's vanwege een goedkoper laadstation.

Of stel:
U heeft een Mitsubishi Outlander PHEV met een 12 kWh accu en deze auto kan laden met maximaal 1 x 16A (3,7 kWh). Deze accu is dus met het maximale laadvermogen in zo’n 3,5 uur volgeladen (12 / 3,7 = 3,24 uur). Om uw Mitsubishi met maximaal vermogen te laden kiest u een laadopstelling van 1 x 16A en een laadkabel die eveneens 1 x 16A aankan.

Normaliter is bij u thuis aan netstroom wel 1 x 16A beschikbaar: in dat geval hoeft u dus niets te veranderen aan uw aansluiting. Heeft u echter een 10A-aansluiting, dan kunt u hetzij uw aansluiting verzwaren, hetzij eerst uitrekenen of met 10A laden mogelijk voor u al snel genoeg is. Met 10A (2,31 kWh) is uw auto in ongeveer 5,2 uur van leeg naar vol geladen (12 / 3,21 = 5,19). Is dit wellicht al snel genoeg, dan hoeft u niets te veranderen aan uw netaansluiting. Zorg overigens ook hier weer dat de instellingen van het laadstation, de mobiele laadkabel en/of de laadinstellingen van de auto goed op elkaar zijn ingesteld.

Wilt u sneller kunnen laden? Ofwel met vermogen? Dan kunt u alsnog de huidige netaansluiting verzwaren. Houd dan rekening met zowel de eenmalige kosten voor de verzwaring als met de jaarlijkse extra - en vastrechtkosten. Weeg daarom deze kosten af tegen de baten van het structureel sneller kunnen laden. De kosten zijn te vinden op de website van uw netbeheerder.

Kortom
Weeg de kosten af tegen de werkelijke noodzaak van snelladen. Hoe lang mag en kan het laden van de auto wat u betreft duren? En met welk vermogen (en met welke kosten) kunt u dit bereiken? Bekijk hoe de dagelijkse of wekelijkse ritten met uw elektrische vervoer eruitzien. Volstaat een avond en nacht laden met 16A al ruimschoots? Of moet u het vooral hebben van snel overdag tussendoor laden?


Dan nog even dit:

Heeft u een auto met 1 x 32A laadvermogen en wilt u dit laadvermogen maximaal benutten? Bijvoorbeeld in het geval u een auto heeft die met 1 fase 32A kan laden, maar u thuis een aansluiting heeft met 3 x 20A? Dan kunt u uw auto niet met de maximale snelheid opladen. Zie daarvoor de mogelijkheden van de Ratio EV Transformer Charger. Deze transformeert uw huidige 3 fase lage stroomaansluiting tot een 1 fase 32A aansluiting, zodat u alsnog met maximaal vermogen kunt laden. Zie de eigenschappen en mogelijkheden van de EV Transformer Charger.


Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Hoe snel kan ik mijn EV auto laden?