Wat is bidirectioneel laden?

Bij bidirectioneel laden doet de EV accu dienst als thuisaccu, voor de opslag van zelf opgewekte solar stroom. Bij deze laadtechnologie kan de elektrische auto behalve opladen óók ontladen. Zo is de stroom op enig moment te gebruiken voor apparaat-voeding in en rond huis. We leggen uit wat bidirectioneel laden is, hoe het werkt, wat je ervoor nodig hebt en welke voordelen deze techniek biedt.

Er zijn nog maar een paar modellen elektrische auto op de markt die voor bidirectioneel laden geschikt zijn. Lees verder om te zien welke dit zijn. Behalve een daartoe geschikte EV is ook een DC laadstation nodig: een bidirectionele lader.

Het grote voordeel van bidirectioneel laden is dus dat de accu van de elektrische auto kan bijdragen aan het benutten van duurzame stroom. Bij bezit van een dergelijke auto zou u géén losse thuisaccu hoeven aan te schaffen voor het opslaan van groene stroom uit zonnepanelen. De combinatie met een tweede thuisbatterij is overigens ook mogelijk, voor het bereiken van een grotere opslagcapaciteit. Met de auto-accu / thuisaccu is de duurzame energie behalve voor EV rijden ook op een later moment inzetbaar voor thuisapparaten. Daarmee wordt de zelf opgewekte zonnestroom zo optimaal mogelijk benut.

Toepassingen van bidirectioneel laden

Kortom, bidirectioneel laden heeft, binnen een energieopslagsysteem voor thuis, meerdere toepassingen:

  • U kunt EV rijden op zonnestroom
  • De EV accu doet tevens dienst als thuisaccu
  • De zonnestroom is dankzij bidirectioneel laden ook inzetbaar voor het voeden van apparaten in en rond de woning.

Met welke auto's bidirectioneel laden?

De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden. Er komen echter ook nieuwe modellen op de markt die met hun accu bijdragen aan het benutten van groene energie; voor auto-aandrijving én apparaatvoeding.

Bidirectionele lader kopen: welke?

Als gezegd is ook een specifieke laadbox noodzakelijk voor deze duurzame technologie. Een voorbeeld van een bidirectionele lader is de DC lader Quasar van het merk Wallbox. Met dit zeer compacte product kunt u opladen én ontladen vanuit de accu van de auto. De Wallbox Quasar is een (buitengewoon) licht laadstation, 1-fasig en met 7,4kW laadvermogen. De Quasar heeft een vaste kabel van 5 meter lang, met CHAdeMO stekker:


CHAdeMO stekker

 

Dankzij bidirectioneel laden duurzame energie gebalanceerd inzetten

Een algemene en verkorte aanduiding voor de techniek achter het bidirectioneel laden is V2'X'. Deze afkorting staat voor ‘Vehicle to … everything’. Zo is er bijvoorbeeld V2G: Vehicle to grid. Het kenmerk van bidirectioneel laden is dat het elektrisch voertuig stroom ook weer kan terugleveren aan het interne stroomnetwerk. Dat zou enerzijds de stroom kunnen zijn die verkregen is uit het autoladen bij een gangbaar laadstation, uit het gewone elektriciteitsnet. In geval van een stroomstoring zou deze stroom als back-up kunnen dienen. Maar dat is uiteindelijk niet het echte doel en het voordeel van bidirectioneel laden. Het doel is wél om zelf duurzame energie op te wekken, om deze gebalanceerd in te kunnen zetten.

Voordeliger

Met het zelf opwekken van zonne-energie bent u, na een investering, bovendien goedkoper uit dan het afnemen van stroom uit het vaste net. Daarnaast is er nog een groot financieel voordeel van het gebruik van de batterij van de elektrische auto als thuisaccu. Namelijk, bent u in het bezit van een daartoe geschikte auto, dan bespaart u tot enkele duizenden euro's op het aanschaffen van een 'echte' accubank voor thuis. Ofwel, rijdt u een dergelijke EV en wilt u een ESS installeren? Dan slaat u wat betreft de accu twee vliegen in een klap!

Voordelen van bidirectioneel laden

Het gebruikmaken van een EV accu voor thuisopslag van energie heeft meerdere voordelen:

  • Groene energie voor het laten rijden van de elektrische auto
  • Groene energie voor een thuisenergie opslagsysteem:
    • Groene energie te gebruiken voor apparatuur thuis
    • De stroom uit de EV accu te gebruiken als reserve bij eventuele stroomstoringen
  • Goedkoper uit door gebruik van zelf opgewekte solar stroom
  • Goedkoper uit door het feitelijk multifunctioneel inzetten van één en dezelfde (EV) accu


Combinatie met energieopslagsysteem voor thuis

Er is ook de mogelijkheid om zowel de accu van de auto als een andere, externe thuisbatterij te gebruiken binnen een ESS. Een mix dus van beide. Een ESS (Energy Storage System) is een veelgebruikte afkorting van een intern opslagsysteem voor zelf opgewekte energie, zoals via solar of wind. Wekt u zelf méér groene stroom op dan u op korte termijn gebruikt? Dan levert u via een ESS terug aan het vaste net. Zeker in geval van de salderingsregeling. Voor meer informatie over hoe een ESS systeem te installeren, welke producten ervoor nodig zijn en wat het kost, klik hier.

Hoe werkt een bidirectionele lader?

Een bidirectionele DC lader zoals de Wallbox Quasar maakt als gezegd een meervoudige inzetbaarheid van de EV accu mogelijk. Dat leidt tot voordelen zoals het veelvuldiger kunnen inzetten van groene energie, en deze ook optimaal te kunnen verdelen gedurende de dag.


Bidirectionele lader

 

Een bidirectionele DC lader voor ontladen van de EV accu heeft in grote lijnen de volgende rol. In eerste instantie laadt u de elektrische auto op met hetzij 1) wisselstroom (AC) uit het vaste elektriciteitsnet hetzij 2) via de DC lader vanuit het net of met zelf opgewekte solar energie. In beide gevallen wordt het AC-vermogen omgezet naar DC. Alleen de manier waarop verschilt. Bij AC-laden van de elektrische auto wordt het AC-vermogen in de auto zelf omgezet naar DC (gelijkstroom). Bij laden met een DC-lader vindt deze omzetting al plaats binnen de DC-lader zelf, via een interne converter. In beide gevallen krijgt de auto DC stroom. Maar om de stroom uit de EV accu vervolgens te kunnen inzetten voor het voeden van apparaten thuis, is weer AC spanning nodig. Voor die benodigde omzetting, van DC naar AC, is een bidirectionele lader nodig. DC laders bieden vaak de mogelijkheid van bidirectioneel laden en ontladen, waarbij zoals vermeld ook het voertuig hiervoor geschikt moet zijn.


Bidirectioneel laden: financiële voordelen

Kortom, bij het opwekken, ‘verplaatsen’ en inzetten van energie, stelt bidirectioneel laden, zeker met een slimme lader, u in staat om ook financieel een gunstige balans te vinden. Denk aan goedkoper zonneladen in plaats van duurder opladen via het vaste net (zeker bij piektarief en stijgende energieprijzen). Daarnaast is de EV accu tweevoudig inzetbaar en dat scheelt een forse investering van een losse thuisbatterij. Bedenk wel dat de opslagaccu niet beschikbaar is wanneer de auto van zijn plek is... Aan de andere kant zult u bij afwezigheid ook beduidend minder thuisapparaten van stroom hoeven te voorzien. Daarnaast kan de capaciteit van de EV accu ook vooral aanvullende opslagwaarde hebben.

Bidirectioneel laden: een moderne techniek met gebruik van de EV accu als grote accubank. Als bezitter van een daartoe geschikte elektrische auto benut u de accu ervan óók als thuisaccu, in combinatie met een bidirectionele lader zoals de Wallbox Quasar. Verkrijgbaar op EVPartner.nl.


Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Wat is bidirectioneel laden?