Welke typen stekkers zijn er voor EV?

Welke soorten stekkers zijn er die gebruikt kunnen worden voor het aansluiten van de laadkabel voor een elektrische of hybride auto? Lees hier mee over de verschillende typen aansluitingen aan de zijden van het laadpunt en van het voertuig.

Type 1 aansluiting1) Type 1 stekker
Een andere benaming voor de Type 1-variant is: Yazaki stekker. In de Verenigde Staten en Japan lijkt deze SAE J1772 stekker de standaard te worden voor het 1-fasig huis- tuin- en keuken laden. Met de Yazaki stekker is het mogelijk om mode 2 en mode 3 te laden. Bij laden op mode 3 is het maximale vermogen 19kW.

Auto's met aan autozijde aansluiting Type 1 zijn: Audi E-tron, Cadillac ELR, Chevrolet Volt, Citroën C-zero, Fisker Karma, Ford Focus Electric, Honda Jazz EV, Mini-E, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi iMiEV, Nissan E-NV200, Nissan Leaf, Opel Ampera, Peugot Ion, Peugeot Partner Electric, Renault Fluence, Renault Twizy, Smith Edison, Still Mia Electric, Toyota Prius Plug-in, Volkswagen E-Up, Volkswagen E-Golf en de Volvo C30 DRIVe Electric.

Alle openbare laadpunten in onder andere Nederland hebben een aansluiting Type 2 aan de kant van het laadstation. Daarom is de oplaadkabel die we aanbieden een converterkabel van 3 fase naar 1 fase (van Type 2 naar Type 1), zodat u met 1 fase laadt.
 

Type 2 aansluiting2) Type 2 stekker
Een andere benaming hiervoor is: Mennekes stekker. Officieel: VDE-AR-E_2623-2-2. De Mennekes is de standaard voor openbare laadpunten in Europa. Deze krachtstroomstekker kan laden tot 44kW (400V/64A). De Type 2 laadkabels op EVPartner.nl kunnen laden tot maximaal met 32A. Dat is ruimschoots voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren. In het uitzonderlijke geval dat dit wél kan, heeft het betreffende laadstation meestal een vaste kabel en stekker beschikbaar (mode 4 laden).
 

3) Chademo stekker
Voor het snelladen zijn de kabels met stekkers Type 1, 2 en 3 niet geschikt. Er zijn echter verschillende alternatieven voor snelladen, waarbij de CHAdeMO stekker de standaard lijkt te worden. De zogeheten Chademo of CHAdeMO snellaadstekker heeft géén 'Type'-aanduiding. Deze snelladers laden met gelijkstroom onder maximaal 500V en 125A (dus 63kW). Vanwege het laden met gelijkstroom gaat het laden sneller, omdat de omvormer in de auto de stroom niet eerst gelijk hoeft te stellen. De stroom gaat rechtstreeks de accu in. Met de Chademo kunnen de meeste EV's in een half uur worden opgeladen.

4) Combo stekker
Sinds 2017 is de Type 2 combo stekker voor elektrische auto's de standaard aan het worden. Deze stekker is zowel geschikt voor AC (wisselspanning) als DC (gelijkspanning/ snelladen).

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Welke typen stekkers zijn er voor EV?