Over AC, DC, mode 1, 2, 3 en 4 laden

Wat betekent Mode 1 laden, Mode 2 laden, Mode 3 laden en Mode 4 laden als het gaat om het elektrisch tanken van een auto? Kort gezegd gaat het hierbij om de gebruikte techniek voor het laden. Welke modes zijn er? EVPartner.nl legt het u in dit artikel uit. 

> Wat betekent Mode 1 laden?
Mode 1 laden houdt in: laden met een gewoon stopcontact (220V, max. 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging (!). Laden via Mode 1 wordt voor auto's eigenlijk niet gebruikt.


> Wat betekent Mode 2 laden?

Mode 2 houdt in: laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. De kabel die is meegeleverd bij de nieuwe auto heeft doorgaans een kastje met ingebouwde stroombeperker. Dit voorkomt meestal dat kan worden geladen met meer dan 10A; de EV accu laden via Mode 2 duurt dan ook erg lang. 

Voorzorgsmaatregelen
Wilt u uw elektrische of plug-in hybride auto laden met het standaard stopcontact? Wees er dan eerst zeker van dat dit vaste stroomnet dit aankan. Pas in elk geval op met het gebruik van een verlengsnoer. Zorg er eveneens voor dat het amperage in de auto niet te hoog staat afgesteld: denk aan maximaal op 8A of 10A. Controleer met enige regelmaat ook of het verlengsnoer niet te warm wordt. 'Handwarm' is prima voor laden zonder problemen. Wordt het snoer té warm? Verlaag dan het laad-amperage of gebruik een zwaarder, dikker verlengsnoer.

Laden tot 32A: in theorie
Theoretisch gezien is laden met Mode 2 mogelijk tot 32 ampère. Maar mede door de beveiliging en/of beperking van het laadsnoer zelf zal in de praktijk de maximale laadstroom ongeveer 10 ampère zijn. Ook de capaciteit en instellingen van de aansluiting en de laadbox hebben invloed op de maximale laadcapaciteit.
 

Tesla model S wordt geladen> Wat betekent Mode 3 laden?
Mode 3 laden houdt in: 'gecontroleerd laden'. Binnen dit laadproces is er communicatie tussen de auto en de lader.

Pas wanneer de auto en het laadstation een geschikte laadstroom hebben 'bepaald' komt er spanning op het stopcontact. Via de laadkabel wordt doorgegeven welke stroom de auto mag afnemen via de zogenaamde 'control pilot pin' in de stekker.

Mode 3 laden thuis?
Voor thuis laden met Mode 3 is een speciale aansluiting benodigd. Gaat u 1-fasig laden? Dan is deze aansluiting vergelijkbaar met de aansluiting voor een elektrisch fornuis. Gaat u 3-fasig laden? Bijvoorbeeld de Tesla Model S of de Renault Zoe? Dan moet ook de hoofdaansluiting hiervoor geschikt zijn: indien nodig moet u uitbreiden naar 3 fasen.

Verzwaring in de meterkast
Aanpassingen in de meterkast zijn in sommige gevallen dus een voorwaarde om met een hoger vermogen te kunnen laden. Maar let hierbij goed op de vastrechtkosten van uw provider. Verzwaren tot 3 x 25A kan meestal voor dezelfde vaste kosten. De aansluiting verder verzwaren zal waarschijnlijk leiden tot hogere vastrechtkosten. Laat u hierover vooraf goed informeren.

Krachtstroom bij openbare Mode 3 laadpalen
Een aansluiting bij een normale woning geeft wisselstroom (AC). In de elektrische auto zit een omvormer die deze wisselstroom omzet naar gelijkstroom voor de batterij. Een Mode 3 oplaadpunt kan echter veel meer stroom leveren. Zo leveren openbare Mode 3 laadpalen vaak krachtstroom: 400V/16A (11kW), 400V/32A (22kW) of soms zelfs 64A (44kW). Hierdoor kan een elektrische auto met een zwaardere omvormer aan boord, zoals een Tesla Model S (11KW en zelfs optioneel 22KW) met Mode 3 veel sneller laden.
 

> Wat betekent Mode 4 laden?
Mode 4 houdt in: DC-laden (gelijkstroom). Praktisch betekent dit: snelladen waarbij de laadpaal zelf het gehele laadproces bepaalt. De laadpaal wordt als het ware direct op de accu aangesloten. Bij Mode 1 t/m 3 daarentegen is altijd sprake van laden via een AC/DC omvormer die in de auto aanwezig is. In die gevallen bepaalt de auto het laadproces.

Volledig andere laadtechniek
Laden met Mode 4 kan voor de meeste elektrische of plug-in hybride auto's in een half uur tot meestal voor 80 procent. De laadtechniek is hier volledig anders dan in de andere modussen: in plaats van gebruik te maken van de converter in de auto hebben deze laders zelf een converter die de auto direct gelijkstroom levert. Via de CHAdeMO stekker kan dan 55kW worden geleverd.

 

Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is EVPartner.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan EVPartner.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.

 

Over AC, DC, mode 1, 2, 3 en 4 laden