Groen laden betekent dat u uw elektrische auto oplaadt op een manier die het milieu zo min mogelijk belast. Dit kan door gebruik te maken van groene stroom, slimme laadtechnieken en innovatieve technologieën zoals rondom solar en bidirectioneel laden. Het benut opgewekte energie optimaal, verlaagt CO₂-uitstoot en bespaart energiekosten.
Een slim laadstation maakt groen laden eenvoudig. Slim laden houdt in dat het laadpunt automatisch laadt op momenten dat de stroom het groenst en goedkoopst is. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de zon schijnt en uw zonnepanelen veel energie opwekken. Zo voorkomt u piekbelastingen op het net en verlaagt u uw energierekening.
Bidirectioneel laden gaat nog een stap verder. Met een bidirectioneel laadstation kan uw elektrische auto niet alleen energie opslaan, maar deze ook weer terugleveren aan uw huis of het energienet. Uw auto fungeert als het ware als een mobiele batterij. Ook dat draagt bij aan groen laden: het helpt om vraag en aanbod van duurzame energie in balans te houden.
De manieren waarop sprake is van groen laden in de context van laadstations, zit ‘m met name in de volgende functionaliteiten.
Meerdere modellen laadstations kunnen automatisch laden bij groene pieken. De laadpaal in kwestie laadt het voertuig dan vooral wanneer er veel duurzame energie beschikbaar is (zon, wind), hetzij via de stroomleverancier, hetzij via een eigen groen solar systeem. Het past zich ook aan bij hogere netbelasting en draagt zo bij aan het vermijden van pieken ofwel overbelasting.
Dit balanceren van netbelasting gebeurt via slimme software. Deze monitort het energiegebruik en regelt data-gestuurd de laadsnelheid - van vaak meerdere voertuigen tegelijk op één aansluiting.
Kortom, bij slim laden ofwel smart charging communiceert het laadstation met het elektriciteitsnet of eigen solar systeem. Dit gebeurt via een backend-platform of slimme app die laadsessies automatisch plant en stuurt. Het laadt de auto op wanneer…
De laadstation functie van load balancing zorgt voor een efficiënte, economische verdeling van de beschikbare stroom over meerdere laadpunten. Dat voorkomt overbelasting, en maakt bovendien maximaal gebruik van lokaal opgewekte duurzame stroom, zoals natuurlijk energie uit zonnepanelen.
Typisch groen laden, met een EV laadstation: dan haal je de stroom zelf en ‘puur uit de natuur’. Solar laden dus. Wil dit mogelijk zijn bij of rondom het laadstation thuis? Dan zal er links of rechts een integratie moeten zijn met zonnepanelen.
Laadstations op zonnepanelen bieden een groen, duurzame én kostenbesparende manier van EV laden. De aanschaf van zo’n laadstation is vaak niet eens duurder dan een reguliere variant. EVPartner.nl levert diverse laadpalen die zijn ontworpen voor aansluiting op een PV-systeem.
Groene laadstations voorbeelden
Neem bijvoorbeeld de Victron EV Laadstation Outlet (3-fase DC, 22 kW). Deze werkt effectief samen met zonnepanelen en thuisbatterijsystemen. De Myenergi Zappi V2.1 is één van de andere goede voorbeelden. Deze Zappi is een slimme, groene AC-lader met meerdere standen, waarbij u kunt kiezen tussen louter zonnestroom gebruiken dan wel zo veel mogelijk zonnestroom (maar met aanvulling uit het net om de auto sneller op te laden). En ook de Ratio Solar socket laadt uitsluitend of gedeeltelijk op eigen zonnestroom, met draadloze load balancing en via een app.
Een andere vorm van groen laden betreft de keuze voor de stroomleverancier. Uw laadstation laden met hernieuwbare bronnen houdt in dat de gebruikte elektriciteit zoveel mogelijk in de buurt komt van 100% groene stroom. Sommige (openbare) laadpunten tonen zelfs realtime informatie over wanneer de stroom echt groen is, om bestuurders te stimuleren om hun laadmoment daarop af te stemmen.
Er zijn op moment van schrijven nog niet veel laadstations die bidirectioneel laden ondersteunen. Toch kán het al wel. Deze vorm van groen laden - Vehicle-to-X (V2X) genoemd – betekent zoals gezegd dat een elektrische auto niet alleen kan opladen, maar ook stroom kan terugleveren. De accu als thuisbatterij zogezegd, of als energiebron voor het elektriciteitsnet.
Voorwaarde: een hiervoor geschikte auto
Om dit mogelijk te maken is wel een geschikte auto nodig, zoals een Nissan Leaf, Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6, samen met een speciale bidirectionele laadpaal zoals de Wallbox Quasar (2) of Zaptec Go 2. Dit in combinatie met een slim energiemanagementsysteem. Deze laatste moet bepalen wanneer laden en ontladen het meest voordelig is.
Met deze mogelijkheden voor groen laden zijn er meerdere voordelen mogelijk: denk aan het bereiken van lagere energiekosten, het efficiënter benutten van zelf opgewekte zonne-energie, en aan het onafhankelijk regelen van een noodstroomvoorziening direct bij huis.
Kort gezegd: met bidirectioneel laden gebruikt u de auto slim én groen, als rijdende energieopslag.
Aanvullend bieden de groene laadstationsop via hun display of via de app realtime inzicht in:
Deze actuele monitoring helpt en stimuleert de gebruiker om groen laden zo veel en zo efficiënt mogelijk toe te passen.
Daarbij is er normaliter ook tijdgestuurd groen laden mogelijk. Daarbij kunt u de duurzame laadmomenten vooraf plannen, bijvoorbeeld ’s nachts of tijdens zonnige uren.
Laadt automatisch bij veel groene stroom, voorkomt piekbelasting.
Praktisch voorbeeld: laadstation dat via een app laadt bij zonne- en windpieken.
Verdeelt stroom slim over laadpunten en apparaten, voorkomt overbelasting.
Praktisch voorbeeld: bedrijfslocatie met 5 laadpalen en één hoofdaansluiting.
Laadt direct op eigen zonnestroom, verlaagt CO₂-voetafdruk.
Praktisch voorbeeld: laadpaal gekoppeld aan thuisbatterij en zonnepanelen.
Auto kan stroom terugleveren of woning voeden, flexibel energiegebruik.
Praktisch voorbeeld: EV levert stroom terug aan het net bij piekprijzen.
Inzicht in laadsessies en groene stroom, stimuleert bewust gedrag.
Praktisch voorbeeld: dashboard toont percentage groene stroom per laadsessie.
Laadmomenten vooraf plannen, benut goedkope groene stroom.
Praktisch voorbeeld: instellen dat laden ’s nachts of bij zonnig weer start.
Garandeert 100% duurzame stroom via certificaten.
Praktisch voorbeeld: aanbieder koopt gecertificeerde windenergie in voor laadpalen.
Merk |
Voorbeelden van modellen |
Belangrijkste groene functies |
Wallbox |
Pulsar Plus, Commander 2, Copper SB, Quasar 2 |
Slim laden, dynamic load balancing, bidirectioneel laden (Quasar 2). |
Alfen |
Eve Single S-line, Eve Double Pro-line |
Load balancing, koppeling met PV, slimme energiesturing. |
EVBox |
Elvi, BusinessLine, Troniq Modular |
Load balancing, slimme planning, modulaire uitbouw, integratie met PV. |
Webasto |
Pure, Next, Live |
Smart charging, dynamic load balancing, koppeling met zonnestroom mogelijk. |
Zaptec |
Go 2, Pro |
Smart load balancing, schaalbaar cluster, software-gereed voor V2G. |
ChargeAmps |
Halo, Aura, Dawn |
Slim laden, dynamic load balancing, PV-integratie. |
EO |
Mini Pro 3, Genius 2, EO Hub |
Smart charging, dynamic load balancing, load management met zonne-energie. |
EVHub |
EVHub Connect, EVHub Smart |
Dynamic load balancing, slimme monitoring, koppeling met energiebeheer. |
MyEnergi |
Zappi V2.1 |
Bekend om slimme PV-integratie, laadt auto direct met overtollige zonnestroom. |
Ratio |
Ratio Solar, Ratio Smart |
Speciaal ontwikkeld voor PV-laden, load balancing, tijdgestuurd laden. |
Kortom
Een écht ‘groen’ laadstation is dus slim, dynamisch, en is verbonden met lokaal opgewekte energie. De uitschieters kunnen nu of in de toekomst ook bidirectioneel werken.
Vind, bekijk en koop hier een nieuw groen laadstation!