Bidirectioneel laden: welk laadstation?
- Geplaatst op

Wat houdt bidirectioneel laden in? Waarom zou je daarvoor kiezen? En welke laadstations ondersteunen deze vorm van groen laden?
Bidirectioneel laden is een vorm van slim opladen die nu al mogelijk is. Wat het is? Bij ‘gewoon’ laden stroomt elektriciteit maar één kant op: van het net naar de accu van uw elektrische auto. Bij bidirectioneel laden kan de stroom twee kanten op: de auto kan energie opnemen én teruggeven aan het net of aan uw woning / thuissysteem voor stroomopslag. Feitelijk maakt dit van uw elektrische auto een grote, mobiele, breed toepasbare batterij.
EVPartner.nl heeft alle informatie over laadstations die bidirectioneel laden ondersteunen. Zoals de Zaptec Go 2 en de Quasar (2, de opvolger van de eerste Quasar).
Er zijn drie belangrijke vormen van bidirectioneel laden:
- Vehicle-to-Grid (V2G): de auto levert energie terug aan het openbare elektriciteitsnet.
- Vehicle-to-Home (V2H): de auto voedt het huis met stroom als dat nodig is, bijvoorbeeld bij piekbelasting of een stroomstoring.
- En er bestaat Vehicle to Load (V2L), waarbij de auto-accu dienst doet als directe stroombron voor bijvoorbeeld gereedschap of kampeeruitrusting.
Hoe werkt bidirectioneel laden?
Om bidirectioneel te kunnen laden hebt u het volgende nodig:
1 | Een bidirectionele laadpaal of laadstation.
2 | Een elektrische auto die bidirectioneel laden ondersteunt. Bijvoorbeeld de Nissan Leaf (één van de allereerste), Hyundai Ioniq 5 en 6, Kia EV6, en ook nieuwe modellen van Ford, Volkswagen en BYD bereiden hun systemen hierop voor.
3 | Een slim energiemanagementsysteem dat regelt wanneer de auto laadt of ontlaadt.
Stel: overdag laadt u uw auto op met zelf opgewekte zonne-energie. In de avond gebruikt u de opgeslagen stroom uit de auto om uw woning te voorzien van energie, wanneer de actuele netstroomprijs hoog is. Dit bespaart kosten en het verlicht bovendien de druk op het net.
Wat zijn de voordelen?
Kosten besparen
Met bidirectioneel laden kunt u slim omgaan met pieken en dalen in energieprijzen. Laad op als het goedkoop is, lever terug als de prijs hoog is.
Duurzamer energieverbruik
Door uw auto-accu te gebruiken als buffer helpt u mee het elektriciteitsnet stabiel te houden. Dit is extra relevant nu het aandeel zonne- en windenergie groeit.
Noodstroomvoorziening
Bij een stroomstoring kan de (hiervoor geschikte!) auto tijdelijk uw huis van energie voorzien.
Dit zijn laadpalen die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
Een van de eerste laadstations die de functie in zich hadden voor het twee kanten op (ont)laden, was de Wallbox Quasar. Houd de opvolger hiervan in de gaten: de Quasar 2 die op moment van publicatie van dit artikel in ontwikkeling is. De originele Quasar was ook al te koop op EVPartner.nl.
Een goede actuele optie is de Zaptec Go 2. Dat is een compact laadstation voor thuis of op de zaak, met een maximaal laadvermogen van 22 kW. Dit laadpunt werkt op een 1- of 3-fase aansluiting.
De Zaptec Go 2 is voorbereid op bidirectioneel laden (V2G). Als beschreven betekent dit dat u hiermee de accu van de auto niet alleen kunt laden (bij een hiervoor geschikte auto), maar ook kunt gebruiken als tijdelijke opslag. Bijvoorbeeld om stroom te gebruiken voor de woning (energieopslagsysteem) of om terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
De Zaptec Go 2 in het kort
De laadpaal Zaptec Go 2 is standaard uitgerust met WiFi en Bluetooth, om het laden te monitoren en beheren via de Zaptec app. Dynamic Load Balancing is optioneel mogelijk. Het ontwerp is compact, licht en weerbestendig (IP54), en de uitvoering (Asphalt Black) is neutraal en 'eenvoudig mooi'. De installatie is mogelijk op een muur of paal, binnen of buiten. De Zaptec Go 2 is een praktische keuze voor als u de mogelijkheden van bidirectioneel laden wilt benutten; nu al of ergens in een later stadium.
Meer weten? Bekijk en bestel de Zaptec Go 2.
Meer over bidirectioneel laden? Bekijk onze informatiepagina met bijbehorende producten.
We staan ook altijd klaar voor uw vragen over deze groene vorm van laden!
Bel of mail:
0251-748743
[email protected]